Adatbázisok (VITMAB04)
Félév-specifikus vagy keresztféléves/vizsgakurzusos információkért lapozzon lejjebb.
A tárgy kódja 2017. őszétől kezdve VITMAB04, amely a korábban VITMAB00 és VITMA311 kódon futó tárgyak utódja.
Általános tudnivalók a tárgyról és oktatásáról
Témakörök jegyzéke:
- VITMAB04: magyar kurzus, német kurzus
A vizsga anyaga alapvetően az Adatbázisok c. jegyzetben található meg (természetesen kiegészítendő azzal, ami az előadásokon még elhangzik). A jegyzetből 2017. óta nem tartozik ennek a tárgynak az anyagához a hálós és az objektum-orientált adatbázis-kezelés (7. és 8. fejezet), a normalizálás alapú relációs sématervezés (9.2.3.7-ből a függéshalmazok ekvivalenciája, 9.2.5-9.2.8) és az elosztott adatbázis-kezelés (11. fejezet) sem. - VITMAB00 és VITMA311: magyar kurzus, német kurzus
A vizsga anyaga alapvetően az Adatbázisok c. jegyzetben található meg, ami kiegészítendő azzal, ami az előadásokon elhangzott. A jegyzetből gyakorlatilag mindent kell tudni, kivéve a SQL nyelvet (5.4), a hálós lekérdezéseket (7.5), a többértékű függőségeket (9.2.8) és a függelékeket.
A tárgyhoz kiscsoportos gyakorlatok és laboratóriumi foglalkozások is tartoznak, amelyeket CÉLSZERŰ ELLENTÉTES PARITÁSÚ HETEKRE FELVENNI.
Előadások
Mivel az első oktatási héten nem lesznek sem gyakorlatok, sem laborok (tekintve, hogy az ezek eredményes teljesítéséhez szükséges elméleti ismeretek még hiányoznak), ezért az első héten helyettük is előadást tartunk.
Gyakorlatok
A gyakorlatok szorosan ráépülnek az előadásokon korábban elhangzottakra. A gyakorlatokon emiatt felkészülten kell megjelenni. A gyakorlatvezetők a részvételt ellenőrzik, kiszárthelyiket íratnak a felkészülés tesztelésére. Ezek a hallgatóknak szolgáltatnak visszajelzést, hogy a felkészültségük/előismereteik megfelelők-e a gyakorlat anyagának hatékony elsajátításához. FIGYELEM! A gyakorlatokon nem adunk ki papíralapú segédanyagokat, így a feladatsort valamilyen formában mindenki vigye magával az órára.
Laborok
A laborok anyaga ráépül az előadásokon, és (részben) a gyakorlatokon elhangzottakra is, emiatt a laborokon is felkészülten kell részt venni. A laborvezetők beugrókat íratnak, a laborok teljesítésének feltétele a beugró sikeressége. A beugrók leginkább a laborhoz kapcsolódó elméleti ismeretekből tartalmaznak kérdéseket, hiszen itt a cél nem programozási készség megszerzése, hanem annak a bemutatása, hogy a tanult elmélet (egy része) hogyan jelenik meg a fejlesztői gyakorlatban. Egyetlen labor sem mulasztható. Laborpótlás a pótlási héten lesz valamennyi labor esetén azok számára, akik legfeljebb egy kötelező labort nem teljesítettek bármely okból kifolyólag. A pótlaborok azonosak a reguláris laborokkal, kivéve, hogy mindenki egy számára új feladattípushoz tartozó feladatsort kap.
Nagyzárthelyi
Azok a hallgatók, akik a zárthelyit (NEM a pótzárthelyit!) legalább jó eredménnyel teljesítik és a tárgyat első alkalommal vették fel, nem kell, hogy a vizsgán beugrót írjanak. Ők elegendő, ha csak a szóbelik kezdetére (kb. 9 óra) érkeznek a vizsgára.
Konzultációs lehetőség: a gyakorlatvezetőkkel egyeztetett időben és módon, valamint írásban a teljes félév alatt a konzi.adatlaborATdb.bme.hu levelezési listán keresztül, amelyre csak a Laboradmin rendszerből lehet (és érdemes is) feliratkozni. A kérdés tárgya legyen: [ZH][témakör megnevezése].
Pótzárthelyi
Anyaga azonos a ZH-éval.
Vizsgák
- Anyaga: lásd fentebb.
- A vizsgák beugróval kezdődnek. Öt fogalomból (ld. a jegyzetben “A fejezet új fogalmai” c. szakaszokat) kell legalább hármat helyesen definiálni/értelmezni ahhoz, hogy a vizsga a szóbelivel folytatható legyen, ellenkező esetben a vizsga elégtelen. A vizsga ez után egy egyszerűbb feladat megoldásával folytatódik, amire kb. 10 perc áll rendelkezésre. A sikeres beugró birtokában mindenki szakmai beszélgetésen is részt vesz, amihez tételt (ld. fentebb a tárgy témaköreinek jegyzékét) kell húzni. A felkészülésre kb. 15 perc áll rendelkezésre. Lehetőség szerint – de nem törvényszerűen – a hallgatók a gyakorlatvezetőiknél szóbeliznek, akik a teljes tananyagból tetszőleges sorrendben is tesznek fel kérdéseket, hogy a hallgató felkészültségéről, elsősorban a tananyag megértéséről meggyőződjenek.
- A vizsga értékelése:
Jeles: ha a hallgató a teljes tananyagot alaposan és összefüggéseiben ismeri, és ismereteit önállóan és biztosan tudja alkalmazni.
Jó: ha a hallgató a teljes tananyagot alaposan ismeri, és ismereteit biztonságosan tudja alkalmazni.
Közepes: ha a hallgató a tananyag lényeges részeit jól ismeri, és ismereteit megfelelő biztonsággal tudja alkalmazni.
Elégséges: ha a hallgató a tananyag lényeges részeit elfogadható módon ismeri, és az ismeretek alkalmazásában elfogadható jártasságot mutat.
Elégtelen: ha a hallgató a továbbhaladáshoz vagy a szakmájának gyakorlásához feltétlenül szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel nem rendelkezik. - Januárban szinte minden nap lesz vizsgalehetőség, ez azonban nem jelenti azt, hogy egymás utáni napokon is érdemes próbálkozni. A tapasztalat azt mutatja, hogy a megismételt vizsga sikerességéhez érdemes két vizsgakísérlet között legalább három napnak eltelnie.
- A vizsgán nem szükséges alkalmi öltözetben megjelenni, de az igényesség és ápoltság itt is elvárt.
Felkészülési segédanyagok, javaslat:
- Jegyzet: Gajdos S.: Adatbázisok 2019-2025. Az előző évek kiadásai szintén használhatók, viszont 2015. után a legkevesebb sajtóhibát az egyre későbbi kiadások tartalmaznak. Letölthető a jegyzet innen.
- Az előadások és gyakorlatok (2020. ősz) videói, elérhetők a tárgy Moodle oldaláról
- Relációs lekérdezések optimalizálása előadás diák: 2023-as előadás, korábbi évek előadása
- Kifejezetten javasolt a jegyzet feladatgyűjteménye releváns részének önálló feldolgozása, továbbá – kellő körültekintéssel – használhatóak a Wiki Adatbázisok oldalai és az ott olvasható tippek is.
- Rossz módszer: típusfeladatok megoldásának betanulása. Ez garantáltan nem lesz eredményes, ha nem párosul az elmélet elmélyült megértésével és alkalmazásának képességével. Mivel a vizsgán az alkotóképes tudást kívánjuk lemérni, ezért teljesen felesleges egy áttanult éjszaka után vizsgával próbálkozni. A memóriából előhívott emléktöredékek a sikeres vizsgához nem elegendőek.
- Ajánlott: Társadalmi dilemma (The Social Dilemma), Netflix 2020. dokumentumfilm, megnézhető pl. itt.
- Gyakran ismételt kérdések (GYIK) a tanulásról
- Adatbázisok gyakorlóalkalmazás
Félév-specifikus információk
2025. ősz
BSc. mérnök informatikus szak 2. évfolyam számára. Tantárgyi adatlap: VITMAB04.
Előadások
Az előadások helye, ideje: hétfő 12.15-14.00 Q-I, IB025, ezen beosztás szerint. Mivel az első oktatási héten nem lesznek sem gyakorlatok, sem laborok (tekintve, hogy az ezek eredményes teljesítéséhez szükséges elméleti ismeretek még hiányoznak), ezért az első héten helyettük is előadás lesz, mégpedig 2025. szept. 11-én csütörtökön 16:15-től a Q-I-ben és az IE007-ben. Terembeosztás: u. az.
Gyakorlatok
A gyakorlatok szept. 15-től kezdődően kéthetente lesznek, ezen beosztás szerint. A gyakorlat- ill. laborcsoport kódjának eleje a napra és az órára utal, a kód végén levő sorszám páros- vagy páratlansága pedig azt mutatja, hogy páros vagy páratlan oktatási heteken kerülnek sorra az adott csoport foglalkozásai. A szept. 16-án kedden (sportnap) és az okt. 7-én kedden (Sch Kupa) elmaradó gyakorlatok helyett fakultatív pótlásokat kínálunk fel, amelyek részleteiről minden érintettet a saját gyakorlatvezetője fogja tájékoztatni.
A gyakorlatokhoz szükséges feladatsorok és egyéb tudásfoszlányok ITT érhetők el, a kisZH-eredmények pedig ITT). FIGYELEM! A gyakorlatokon nem adunk ki papíralapú segédanyagokat, így a feladatsort valamilyen formában mindenki vigye magával az órára.
Pótgyakorlat
Az okt. 7-én Sch Kupa miatt elmaradó gyakorlatok helyett Juhász Gábor fakultatív pótgyakorlatot tart okt. 9-én csütörtökön 16:15-től az IE220 teremben, amelyen bárki részt vehet a Moode igényfelmérésre adott válaszától függetlenül.
Laborok
A laborokat szept. 22-tól kezdődően, általában kéthetente tartjuk, ezen beosztás szerint. Figyelem, az Excel táblázatnak több füle is tartalmaz hasznos információkat.
A laborokhoz szükséges felkészülési és egyéb anyagok ITT találhatók.
Legfeljebb egy elmulasztott vagy sikertelen labor pótlására 2025. dec. 19-én pénteken 8:15-től lesz egységesen lehetőség. A további részletek a Laboradmin rendszerből fognak kiderülni. Ezt mindenki ellenőrizze a szorgalmi időszak végén, és bármilyen eltérést mielőbb jelezze a tárgyfelelősnek a gajdos_at_db.bme.hu cimen.
Nagyzárthelyi
Időpont: 2025. nov. 17. hétfő 8.15–10.00 Anyaga: az előadásokon vagy a gyakorlatokon elhangzottak, amelyek a 2019-2025. évi kiadású jegyzetben az 1-4, 5.1, 5.2, 5.3, 6. és 9.1 fejezetekben találhatók. 6 iv A4 méretű (nem karton) papírlapot hozzanak magukkal NEM összetűzve. Kalkulátor hasznos lesz. Mobiltelefon használata erre a célra sem megengedett.
Terembeosztás:
A-Bi E1A
Bo-Ha CHFMAX
He-J IB025
K-Kov IB026
Koz-Ni IB028
No-R F2E
S-Sza K174
Sze-Tak QBF09
Tar-To QBF13
Tö-Var QAF16
Vas-Zs IE220
Konzultációs lehetőség: a gyakorlatvezetőkkel egyeztetett időben és módon, valamint írásban folyamatosan a teljes félév alatt a konzi.adatlabor levelezési listán keresztül, amelyre a laboradmin rendszerből lehet (és érdemes is) feliratkozni. A subject legyen: [ZH][témakör megnevezése].
Pótzárthelyi
Időpont: 2025. dec. 1. hétfő 8.15-10.00. Anyaga azonos a ZH-éval.
Célszerűen hozzanak magukkal kalkulátort és 6 ív A4 méretű (nem karton) papírlapot is. Mobiltelefon használata kalkulátorként sem megengedett.
Terembeosztás:
A-B E1A
C-K CHFMAX
L-Na IB025
Ne-Re IB026
Ri-Sz IB027
T-Zs F2E
Keresztfélév, vizsgakurzus
A tavaszi félévben előadások-gyakorlatok-laborok nincsenek, de az aláírással rendelkezők számára a vizsgalehetőséget biztosítjuk. Mindhárom tárgykódú Adatbázisokból (VITMAB04, VITMAB00, VITMA311) indul vizsgakurzus, a vizsgakövetelményeik azonban különbözőek. A részletek a megfelelő tantárgy adatlapokon megtalálhatók.
Azon félévekben, amikor csak vizsgakurzusok indulnak, a vizsgák sikerességi aránya a kurzust felvett hallgatók számára vetítve mindössze 20% körül szokott lenni, miközben a vizsga módszere és követelményei azonosak a normál kurzuséval. A viszonylag alacsony sikerességi hányad főbb okai:
- a kurzust felvett hallgatók mintegy fele meg sem kísérli a vizsgát
- mivel az aláírások néhány éve már nem évülnek el, ez sokakat megtéveszt, ugyanis azt az illúziót kelti, hogy nem, ill. nem sokat felejtenek el akár egyetlen félév alatt a korábban megtanultakból
- akik már több féléven keresztül próbálkoztak a tárgy teljesítésével, azok gyakran munkát is vállalnak mellette.
Néhány további jótanács a kereszt-, ill. normál félévben (korábbi aláírás birtokában) a vizsga sikeres teljesítése érdekében:
- A felejtés meglepően gyors és nagymértékű, ha valaki az anyagot valójában még soha nem értette meg. Ezért először a megértésig célszerű eljutni. Ennek első lépése az előadások megértése, előadásról előadásra. Ezek ugyanis gyakran egymásra épülnek, így a későbbiek sokkal könnyebben érthetővé válnak, ha valaki a korábbiak anyagával már tökéletesen tisztában van. Erre a célra az előadások videoi folyamatosan rendelkezésre állnak, akkor is, ha az adott félévben nincsenek előadások.
- A mintatanterv szerinti vizsgák mellett nehéz egy plusz vizsgát úgy beütemezni, ha annak anyagát valaki a vizsgaidőszakban próbálja meg néhány nap alatt „beemelni”. Ezért célszerű a tárgy anyagával rendszeresen foglalkozni, pl. követni a gyakorlatok ütemezését, lehetőség szerint azokra be is járni (ez csak az őszi félévben lehetséges, az egyik gyakorlatvezetővel egyeztetve).
- Használja ki a kérdezés lehetőségeit! Ha valamit nem sikerült önállóan megértenie, akkor azt ne hagyja annyiban! A kérdések feltevésére lehetőség van a konzi.adatlaborATdb.bme.hu listán, amelyet a tavaszi félévben is monitorozunk, ill. az őszi félévben a gyakorlatokon élőben is kérdezhet. De feltehet mail-ben kérdéseket közvetlenül is a tárgy oktatóinak, célszerűen elsősorban a(z egykori) gyakorlatvezetőjének.
- A megértésen túl a rögzítésre is időt kell szánni. A gyakorlatok követése, a jegyzet példatárának (értő) feldolgozása ebből a szempontból is jótékony hatású.
- Ha valaki 2-3 félévet már kihagyott az aláírás megszerzése után úgy, hogy nem foglalkozott a tárggyal, induljon ki abból, hogy szinte nulláról kell újrakezdenie.